Serwis klimatyzacji samochodowej – najczęstsze usterki

  • by

Klimatyzacja samochodowa to obecnie standardowe wyposażenie auta, trudno wyobrazić sobie codzienne podróżowanie bez jej uruchomienia. W skład układu klimatyzacji wchodzi wiele elementów, a z uwagi na specyfikę jego działania konieczne są okresowe przeglądy oraz prace serwisowe. Jakie usterki klimatyzacji występują najczęściej, jak działa nasz serwis oraz w jaki sposób zapobiec dalszym awariom ze strony tego układu?

Serwis klimatyzacji samochodowej – podstawowe czynności

Podczas profesjonalnego serwisu klimatyzacji samochodowej należy wykonać szereg czynności, które zapewnią prawidłową pracę całego układu. Warto o tym pamiętać nie tylko w trakcie letnich upałów, ale także przez cały rok. W zakres wykonywanych prac wchodzi wymiana czynnika roboczego. W ciągu roku z układu ulatnia się około 10% czynnika roboczego klimatyzacji, co jest zupełnie naturalne. Bardzo ważne jest więc określenie, czy poziom czynnika roboczego nie zmniejsza się zbyt szybko.

Drugą konieczną operacją jest odgrzybianie i wymiana filtra kabinowego. Podczas pracy klimatyzacji odkładają się w niej niebezpieczne dla zdrowia zarodniki grzybów, które znacząco zmniejszają efektywność pracy układu. Odgrzybianie można przeprowadzić zarówno specjalnymi środkami chemicznymi, jak i za pomocą ozonowania – i to ta druga metoda w ostatnim czasie jest szczególnie popularna – więcej na temat metod dezynfekcji przeczytasz w naszym artykule o serwisie i odgrzybianiu klimatyzacji. Serwisant umieszcza w pojeździe ozonator, który zabija wszystkie żywe organizmy, następnie należy auto dokładnie wywietrzyć. Nie można przy tym zapomnieć o wymianie filtra kabinowego, czas jego użytkowania wynosi zazwyczaj około roku.

Zbyt mała ilość czynnika w układzie

Wróćmy na chwilę do sytuacji, kiedy w układzie będzie zbyt mało czynnika chłodzącego. Jak wskazuje sama nazwa, jest on niezbędny do utrzymania optymalnej temperatury we wnętrzu pojazdu. Jeśli dojdzie do sytuacji, w której poziom czynnika chłodzącego jest zbyt niski, klimatyzacja może działać ze zmniejszoną wydajnością lub w ogóle nie pracować efektywnie. Tego typu usterkę należy jak najszybciej wyeliminować, aby nie doprowadzić do jeszcze większej, a tym samym kosztowniejszej awarii. Podczas naszych prac serwisowych przywiązujemy szczególną uwagę do kontroli tego elementu oraz usunięcia ewentualnych problemów z tym związanych.

Regeneracja sprężarki (kompresora) klimatyzacji

Układ klimatyzacji pracuje na dość podobnych zasadach do układu chłodzenia, a jednym z jego najważniejszych elementów jest sprężarka – ta akurat występuje wyłącznie w przypadku klimatyzacji. Zadaniem kompresora jest przede wszystkim wprawienie w ruch czynnika chłodzącego, a także jego sprężanie, co prowadzi do obniżenia temperatury we wnętrzu pojazdu. Następnie czynnik chłodzący trafia do skraplacza, a w parowniku ulega ponownemu rozprężeniu. Inaczej mówiąc, kompresor klimatyzacji to swoista pompa ssąco-tłocząca i zarazem urządzenie sprężające.

Awaria sprężarki klimatyzacji często kojarzy się z wysokimi kosztami naprawy. Do najczęstszych przyczyn usterek kompresora zalicza się m.in. brak oleju w układzie, brak czynnika chłodzącego lub niepodanie oleju do czynnika podczas prac serwisowych. Wśród innych powodów problemów ze sprężarką warto wspomnieć jeszcze o zatarciu elementu w wyniku przedostania się zanieczyszczeń lub wody, której nie usunie osuszacz, o którym zresztą za chwilę. Trzeba też pamiętać, że przyczyną usterki kompresora może być zbyt duża ilość czynnika w układzie klimatyzacji.

W naszym serwisie prowadzimy szczegółowe testy sprężarek klimatyzacji, dzięki czemu w wielu przypadkach okazuje się, że możliwe jest znacznie prostsze, a zarazem tańsze rozwiązanie takiej usterki – regeneracja kompresora klimatyzacji. Przy regeneracji wymianie podlegają tylko te elementy, które faktycznie nie nadają się do dalszego użytkowania. Zwykle są to np. łożysko, uszczelnienie, zawór sterujący czy koło pasowe. Po właściwej weryfikacji sprężarka jest powtórnie montowana. Alternatywą jest zakup nowego kompresora – jest to procedura znacznie prostsza i szybsza, z pewnością jednak znacznie bardziej obciąży twój budżet.

Filtr klimatyzacji, czyli tzw. osuszacz

Kolejnym z etapów serwisu klimatyzacji samochodowej może być wymiana filtra klimatyzacji, czyli osuszacza. Zwykle występuje on pod postacią niewielkiego aluminiowego zbiorniczka znajdującego się między parownikiem a skraplaczem na przewodach klimatyzacji. Jak sama nazwa wskazuje, jego główną rolą jest osuszenie, a właściwie niedopuszczenie do zbierania się wilgoci w całym układzie klimatyzacji. Usterki filtra klimatyzacji powodują m.in. korozję metalowych elementów klimatyzacji, co z kolei wpływa niekorzystnie na pracę układu, np. w wyniku uniemożliwienia swobodnego przepływu czynnika chłodzącego. Ponadto osuszacz pełni też ważną rolę przy filtracji zanieczyszczeń.

Filtr klimatyzacji należy wymienić za każdym razem, gdy występuje zagrożenie przedostania się wilgoci do układu klimatyzacji. Często zatem dokonuje się tego np. przy okazji wymiany sprężarki lub rozszczelnienia klimatyzacji. Zaleca się regularną zmianę elementu w odstępie około 2 lat.

Nieszczelność układu klimatyzacji

Jak już wspomniano, nieszczelność układu klimatyzacji może być bardzo groźna w skutkach, dlatego też w naszym serwisie dokładamy wszelkich starań, aby jak najwcześniej zdiagnozować tę usterkę.

Jedna z metod pozwalająca wykryć nieszczelności układu klimatyzacji polega na wykorzystaniu lampy UV. Za jej pomocą oświetla się poszczególne elementy klimatyzacji, dzięki czemu miejsca wycieków świecą się na jasnozielono lub jasnożółto. Warto w tym celu stosować lampę zasilaną z baterii, należy jednak pamiętać, aby było to urządzenie o wysokiej mocy świetlnej, w przeciwnym razie efekt może być niewystarczający. Ponadto serwisant przy pracy powinien użyć specjalnych okularów ochronnych.

Innym sposobem jest elektroniczne wykrywanie nieszczelności. Za jego pomocą można wykryć zwiększoną koncentrację czynnika chłodzącego, samo urządzenie określa się natomiast mianem detektora nieszczelności. Sondę zbliża się na odległość kilku mm od miejsca prawdopodobnej nieszczelności, a na podstawie analizy zassanego składu dokonana zostaje właściwa diagnoza. Należy pamiętać, że dostępne przyrządy mogą mieć różną czułość, czasem też analizie poddawane są inne okoliczne gazy, co w niektórych przypadkach budzi wątpliwości co do wiarygodności badania.

Wiele nieszczelności można wykryć także poprzez kontrolę spadku ciśnienia panującego w układzie. W tym celu wykorzystuje się zarówno nadciśnienie, jak i podciśnienie. Pierwszy z wymienionych sposobów świetnie sprawdza się przy dużych nieszczelnościach.

Ostatnim wykorzystywanym sposobem jest metoda gazu śladowego, który składa się w 95% z azotu i w 5% z wodoru. Pozwala na wykrycie nawet najdrobniejszych nieszczelności, dlatego gaz śladowy uważany jest za najlepszy sposób diagnozy tego typu usterek. Serwisant musi najpierw wprowadzić gaz do klimatyzacji pod ciśnieniem 5 barów, a następnie sprawdza detektorem kolejne przewody i podzespoły układu.

O czym warto pamiętać, aby nasz układ pracował sprawnie?

Aby zapewnić właściwą pracę układu klimatyzacji, warto pamiętać o kilku kwestiach. Większość kierowców zapomina, że klimatyzacji należy używać przez cały rok, gdyż zmniejsza to ryzyko wystąpienia uszkodzeń. Wynika to m.in. z faktu, iż sprężarka klimatyzacji jest napędzana przez cały czas – bez względu na to, czy sama klimatyzacja jest włączona, czy nie.

Należy także uważnie obserwować działanie układu – kierowcy muszą być szczególnie uwrażliwieni na takie objawy, jak zmniejszenie efektywności chłodzenia, nieprzyjemny zapach po uruchomieniu klimatyzacji czy nierówną pracę sprężarki.

Zalecane się też regularne kontrole układu klimatyzacji. Serwis klimatyzacji należy przeprowadzić co najmniej raz na dwa lata, aby sprawdzić, czy wszystkie elementy pracują poprawnie, oraz wykonać niezbędne prace konserwacyjne. Nabicie nowego czynnika chłodzącego oraz odgrzybienie klimatyzacji zalecane jest raz na rok.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *