Geometria i zbieżność kół – regulacja, objawy i koszty

Geometria i zbieżność kół to jeden z istotnych czynników, który gwarantuje bezpieczeństwo i komfort prowadzenia pojazdu oraz optymalne zużycie opon. Z tego artykułu dowiesz się na czym polega ustawianie geometrii i zbieżności, jakie objawy powinny zwrócić naszą uwagę i kiedy warto zlecić tą usługę.

Geometria i zbieżność – na czym to polega?

Podstawowe parametry ustawienia kół w samochodzie to ich zbieżność, kąt pochylenia, kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Sama zbieżność kół jest natomiast wartością określającą położenie kół przednich lub tylnych względem siebie. Ujmując nieco inaczej – zbieżność odnosi się do tego, czy koła są ustawione równolegle w stosunku do siebie. Przy skierowaniu osi kół do wewnątrz zbieżność jest dodatnia, podczas gdy przy kołach skierowanych do zewnątrz wartość zbieżności jest ujemna. Parametr ten regulowany jest na przedniej osi za pomocą zmiany długości drążków kierowniczych, a na osi tylnej poprzez regulację drążków poprzecznych. Przy poprawie geometrii koła można również regulować śrubą mimośrodową mocującą wahacz.

Ustawianie geometrii składa się z kontroli i korekcji także kilku innych elementów, o których wspomniano wcześniej. Jest to np. kąt pochylenia kół, czyli kąt, który zawiera się między pionem a płaszczyzną koła. Koło pochylone do zewnątrz ma dodatni kąt, natomiast pochylone do wewnątrz – kąt ujemny. Kolejny element to kąt pochylenia sworznia zwrotnicy, tworzony jest on między sworzniem zwrotnicy a prostą, pionową osią koła. Przy geometrii koła nie można pominąć kąta wyprzedzania osi sworznia zwrotnicy. Mieści się on między osią sworznia zwrotnicy i prostą, pionową osią koła.

Ustawianie zbieżności jest dość skomplikowaną czynnością, którą należy wykonywać w serwisie mającym odpowiedni sprzęt. Do tego celu konieczne jest m.in. ustawienia auta na stanowisku pomiarowym oraz podłączenie do wszystkich kół głowic pomiarowych. Komputer odczytuje odpowiednie dane i wyświetla aktualną zbieżność, której korekcji dokonuje się za pomocą wspomnianych drążków i innych połączeń.

Ponadto przy geometrii kół warto wziąć pod uwagę 3 kluczowe elementy, które wpływają na jej rzeczywiste ustawienie: silentbloki wahacza, sworznie wahaczy oraz drążki kierownicze wraz z końcówkami. Wszystkie z wymienionych ulegają eksploatacji, w związku z czym do optymalnego ustawienia geometrii konieczna może być ich wymiana.

Objawy nieprawidłowej geometrii kół

Nieprawidłowo ustawiona geometria kół może mieć poważne konsekwencje w przypadku każdego pojazdu. Jednym z najczęściej występujących objawów jest ściąganie auta podczas jazdy. Jeśli puszczając koło kierownicy na prostej drodze, zauważysz, że samochód zaczyna skręcać, powodem tej niedogodności najprawdopodobniej jest błędne ustawienie kątów pochylenia kół. Oprócz tego bardzo charakterystyczna jest opóźniona reakcja auta na ruchy kierownicą. Czasem występuje też popiskiwanie opon. Warto zwrócić uwagę na to, czy przy najeżdżaniu na krawężnik lub dziurę kierownica gwałtownie zmienia swoje położenie.

Kiedy trzeba ustawić?

Geometrię i zbieżność kół należy co pewien czas kontrolować, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Najlepiej dokonać tego po zimie, kiedy to występuje największe ryzyko np. wjechania w dziurę.

Ponadto ustawienie geometrii warto zlecić:

  • po każdej wymianie opon,
  • po naprawie zawieszenia,
  • po każdej naprawie układu kierowniczego lub układu zawieszenia,
  • po uszkodzeniu układu zawieszenia lub np. wjechaniu w dużą dziurę w nawierzchni,
  • po zaobserwowaniu jakichkolwiek objawów błędnej geometrii kół,
  • przy nierównomiernym zużyciu bieżnika.

Kontrola geometrii kół jest niezmiernie ważna i w żadnym wypadku nie wolno jej odwlekać w czasie lub lekceważyć. Najlepiej wykonywać ją co rok. Skutkiem zaniedbań związanych z geometrią kół może być np. ułatwione wpadnięcie w poślizg czy opuszczenie wyznaczonego toru jazdy.

Ile kosztuje ustawienie geometrii i zbieżności kół?

Koszt tej usługi w naszym warsztacie w zależności od modelu auta wynosi od 200 do 350 złotych. Jeśli usterka okaże się bardziej skomplikowana i konieczna będzie wymiana zużytych elementów, przedstawiamy szczegółową wycenę przed rozpoczęciem prac.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *